menu Polskie Towarzystwo chorób cywilizacyjnych
ul. Krakowskie Przedmieście 13
00-071 Warszawa
mail
Polskie Towarzystwo chorób cywilizacyjnych

Amerykańskie Towarzystwo Onkologiczne opublikowało niedawno zalecenia dotyczące znaczenia i zaleceń stosowania diety i aktywności fizycznej w profilaktyce nowotworów.

Dostępne dla pacjentów zalecenia podsumowano następująco:

1. Osiągnij i utrzymuj prawidłową masę ciała przez całe życie.

 – Utrzymuj masę ciała w zdrowym zakresie i unikaj przyrostu masy ciała w dorosłym życiu.

2. Bądź aktywny fizycznie

  • Dla dorosłych zalecany czas aktywności fizycznej na tydzień to 150-300 minut aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności lub 75-150 minut aktywności fizycznej o dużej intensywności lub równoważne połączenie obu typów aktywności; optymalne jest osiągnięcie lub przekroczenie górnej granicy 300 min.
  • Dzieci i młodzież powinny każdego dnia wykonywać co najmniej 1 godzinę aktywności o umiarkowanej lub dużej intensywności.

Aby to osiągnąć, ogranicz siedzący tryb życia, taki jak siedzenie, leżenie, oglądanie telewizji i inne formy tego typu rozrywki.

3. Stosuj zasady zdrowego odżywiania, bez względu na wiek

  • Zdrowe odżywianie obejmuje:
  • pokarmy bogate w składniki odżywcze w ilościach, które pomagają osiągnąć i utrzymać prawidłową masę ciała;
  • różnorodne warzywa – ciemnozielone, czerwone i pomarańczowe, rośliny strączkowe bogate w błonnik (fasola i groszek) i inne;
  • owoce, zwłaszcza całe owoce o różnych kolorach;
  • produkty pełnoziarniste.
  • Zdrowe odżywianie ogranicza lub nie obejmuje:
  • mięsa czerwonego i przetworzonego;
  • napojów słodzonych cukrem
  • wysoko przetworzonej żywności i rafinowanych produktów zbożowych.

4. Unikaj picia alkoholu

  • osoby, które decydują się pić alkohol, powinny ograniczyć jego spożycie do nie więcej niż 1 drinka dziennie dla kobiet i 2 drinków dziennie dla mężczyzn.

Organizacje publiczne, prywatne i społeczne powinny współpracować na szczeblu krajowym i lokalnym w celu opracowania, popierania i wdrażania polityki i zmian środowiskowych, które zwiększają dostęp do przystępnej cenowo, pożywnej żywności; zapewniać bezpieczne, przyjemne i dostępne możliwości aktywności fizycznej i ograniczyć dostępność alkoholu dla wszystkich ludzi.